Rummets estetik och "boiled fläsk"

2011-08-16 01:02:11

Idag har jag arbetat med ämnet betydelsen av möteslokalers utformning för mötets resultat. Jag hade ett spännande möte med Gr8 Meetings Micke Darmell och arbetade vidare med att läsa forskningsarbete på temat. Det är ju så typiskt oss svenskar att vara så intresserade av empiriska bevis för det som vi redan någonstans kännt i magtrakten.
 
  Läser under dagen också en artikel om Simon Davies (från designerduon Simon & Thomas) där hans inredningsfilosofi summeras "Många svenska kontor är målade i en rosa färg som ser ut som boiled fläsk? Varför väljer man en sådan hideous färg, hur går det till, vem väljer den det skulle jag vilja veta." och lägger till "Vi tillbringar mer tid på kontoret än hemma, varför ska det då se ut som ett helvete?" Ja och vad kan en färg som "bioled fläsk" få för positiv effekt på ett möte kan man undra :).

Simon menar att "Du ska helt enkelt tänka på vad du vill att rummet ska göra med dig. Vad vill du att ditt kontor ska hjälpa dig att åstadkomma?" Detsamma kan man rakt av konstatera utan några omvägar kring (de svenska :)) bevisen även för möteslokaler.

   Personligen tror jag inte att ett en möteslokaler som associerar till "boiled fläsk" och estetiska helveten hjälper oss något nämvärt i processen att åstadkomma något annat utom möjligen att sätta oss i en otrevlig stämning....

Fram för intressanta, trevliga och vackra miljöer som stödjer prestation och trivsel!

Behöver det vara konstigare än så?